Spær dit kort eller lav en indsigelse

Åhh, det er simpelthen så træls. Læs her hvad du skal gøre for at spærre dit kort, så du sikrer dig mod misbrug, eller følg linket og opret en indsigelsessag, hvis kort allerede er misbrugt.

Bekymret kvinde snakker i mobil

Har du mistet dit kort?

Spærring af Dankort, VISA Dankort og andre betalingskort kan i sparekassens åbningstid ske ved henvendelse til din fillial.

Udenfor sparekassens åbningstid sker spærringen på følgende telefonnumre:

  • Dankort, VISA/Dankort og hævekort: 44 89 29 29
  • MasterCard: 44 89 27 50

Sidder du med en mobiltelefon, finder du de to numre som aktive links nederst på siden. Her er de lige til at trykke på, så du hurtigt kan ringe op.

Når du spærrer dit kort, skal du oplyse dit navn og din adresse, navnet på dit pengeinstitut samt dit kortnummer eller CPR-nummer.  Så bliver dit kort straks spærret, og kan ikke misbruges.

I vores NetBank under "Konti og kort" kan du også spærre dit kort.
(Se illustrationen nedenfor)

Husk at bestille et nyt kort hos din rådgiver med det samme.

Spær dit kort i din NetBank

Har du mistet dit betalingskort? Du kan selv spærre dit kort i NetBanken. I venstre side går du ind under "Konti og kort" (1). Dernæst tager du "kortoversigt" (2), hvorefter du spærrer dit kort (3).

Hvis du finder dit spærrede kort igen

Finder du det kort, som du har spærret, skal du kontakte din rådgiver og lave en aftale om, hvordan du forholder dig.

Spær dit Dankort, VISA Dankort eller hævekort:

44 89 29 29

Spær dit Mastercard her: 

44 89 27 50

Tyveri på betalingskort

Er der hævet penge på dit kort?

- og det er ikke dig?

Når du opdager, at der er hævet penge på dit kort, som du ikke selv har gjort, skal der laves en "indsigelse".

Det kan eksempelvis ske, hvis dit kort er stjålet eller dine oplysninger er blevet afluret.

Du skal lave din indsigelse med det samme, du opdager transaktionen. På den måde er du sikker på, at din indsigelsesret ikke forældes.

Eksempler på misbrug

Du kan f.eks. lave en indsigelse i følgende tilfælde:

  • Du ikke kender til beløbet, der er trukket
  • Du har fået stjålet dit kort
  • Du har ikke modtaget den vare, du har bestilt
  • Du har modtaget en forkert vare
  • Du har ikke modtaget pengene i pengeautomaten

I de tilfælde hvor der IKKE er tale om misbrug, (f.eks. manglende levering af en vare, manglende tilbagebetaling af pengene eller et abonnement), skal du selv prøve at løse problemet med internetbutikken, inden du kan starte en indsigelsessag.

Start din indsigelse

Du starter indsigelsesprocessen ved at trykke på dette link, hvor du vil blive guidet igennem processen.

Inden du starter på indsigelsen, vil det være en god ide at have fundet følgende frem:

  • NemID – skal bruges, når du starter indsigelsen
  • Kortnummer – skal bruges for at finde transaktionerne
  • Ordrebekræftelse – skal bruges ved manglende levering m.m.

Får du problemer med udfyldelse af skemaet, fremgår det beløb du vil gøre indsigelse i mod ikke af oversigten, eller har du andre spørgsmål til en foretaget transaktion, beder vi dig kontakte vores afdeling for indsigelser:

  • Per Rasmussen på tlf. 9919 5118
  • Jeannette Sunesen på tlf. 9919 5059