Mere end 2.000 nye kunder er siden årsskiftet gået ind ad døren i en af Sparekassen Thys afdelinger. Det er rekord mange, og der er ikke noget, der indikerer, at kundetilgangen stopper.

Vi kan se, når vi laver analyser, at kunderne kommer, fordi vi leverer en god service og et godt stykke håndværk. Vores engagement og involvering i lokalsamfundet har også en betydning – men, der er ingen tvivl om, at vores grundlæggende holdning til, hvordan man driver bank, er det, der matcher kundernes ønsker, fortæller områdedirektør Per Knudsen.

Billedet er det samme over hele landet

Sparekassen Thys 13 afdelinger oplever alle tilgang. Og selv om der indledningsvist står, at rekord mange nye kunder er ”gået ind ad døren”, er det ikke helt korrekt. 150 af kunderne har faktisk aldrig været i Thy. De er nemlig kommet ind via Sparekassen Thy Danmark, der er sparekassens fjernkundeafdeling.

- Københavnerne har fået øjnene op for Thy – ikke bare som område og feriedestination, men som et sted, hvor man faktisk kan få høj service, skarpe priser og nærhed, som man ikke oplever mange steder.

Kundetilstrømningen har vendt udlånskurven

I 2015 og igen her i 2016 har den massive kundetilstrømning i hele vores markedsområde bidraget flot til, at et mangeårigt lettere fald i udlånet nu er vendt til vækst.

I 2015 voksede udlånet med godt 8%, og her i starten af 2016 kan vi se, at den tendens fortsætter. Det er en udvikling, vi er glade for og som klart beviser, at forretningsmodellen med lokal tilstedeværelse i kombination med gode digitale løsninger også kan være en bæredygtig model.

Effektivisering i finanssektoren

”I finanssektoren er der en trend i, at der skal effektiviseres – blandt andet i forhold til den tilgængelighed, der skal være til medarbejderne. Vi kan se, at både nuværende og nye kunder sætter stor pris på, at man kan få fat i sin rådgiver, når man har behov for det, uden at man skal igennem en telefonsluse.

- Det er klart, at den service og tilgængelighed koster mange penge – men, vi kan se det virker, og det er den måde vi ønsker at drive vores sparekasse på, slutter Per Knudsen.